De eerste dagen op Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Eline Vossebelt - WaarBenJij.nu De eerste dagen op Curacao - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Eline Vossebelt - WaarBenJij.nu

De eerste dagen op Curacao

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

08 Februari 2013 | Curaçao, Willemstad

De eerste ochtend werden we al rond een uurtje of 6 wakker.
Het was een erg warme eerste nacht. Waarbij ik een aantal keer wakker ben geworden. maar gelukkig wel weer licht in slaap viel.
Ik heb gelukkig geen last gehad van de muggen!
Vandaag zouden we onze auto krijgen, dus daar was het wachten op. We hadden na wat mail contact afgesproken dat onze auto rond een uurtje of 2 bij ons gebracht werd. We zijn toen eerst naar het kantoortje gegaan en hebben kennisgemaakt met onze huisbaas. Zei heeft nog wat regels verteld en we kregen 2 pasjes voor het openen van het hek, om het appartementen terrein op te komen. Ook kregen we de afstandsbediening van onze airco. Verder zijn we toen maar naar een telecom provider hier in de buurt geweest, en hebben we allebei een sim-kaartje gehaald om hier op het eiland te kunnen gebruiken. We hebben deze ochtend geleefd op stroopwafels en wat snoepjes, aangezien we nog geen eten in huis hadden. Om 2 uur werden we opgehaald door stageautoverhuur bij ons appartement om naar hun kantoor te gaan. Daar moesten we alle voorwaarden nog eens doornemen. en kregen we wat uitleg over het verkeer, en wat te doen bij schade aan de auto. hierna zijn we naar de auto wezen kijken en hebben we gekeken waar al schade zat aan de auto, van alles schade werden foto's gemaakt. En deze hebben we uitgeprint mee gekregen. ook hebben ze opgeschreven waar alle schade zit. (paar kleine krasjes, en wat steenslag) dit zodat als we de auto terugbrengen we weten of wij zelf ook schade hebben gemaakt. Hierna nog een aantal formulieren ondertekend, en kregen we beiden een mooie handdoek mee! Elke maand moeten we de auto weer laten checken, en kijken ze of we schade hebben. Ook moeten we hiervoor de auto even laten wassen, maar voor maar +/- 4 euro word bij een auto wasstraat je auto van buiten en binnen helemaal schoongemaakt. Wel zo relaxt!
We hebben een mooie grijze Hyundai i10 (zie foto's) uit bouwjaar eind 2011 en met nog maar 16.000 kilometer op de teller!
We zijn gelijk maar boodschappen gaan doen bij de Albert Hein, en bij la Curaçao(een winkel met goedkope huishoud spullen) Hier hebben we onze bekers, borden pannen, enz gehaald. Dit omdat er verder dan het meubileer er niks in het appartement staat. Het boodschappen doen is ook anders dan in Nederland. Wanneer je had afgerekend staat eraan de eind van de kassa iemand die voor jou alle boodschappen inpakt in plastic tassen, zodat jij rustig kunt gaan afrekenen. Hierna zijn we nog even een rondje gereden door Willemstad, en zijn we even langs het ziekenhuis gereden om te kijken hoe die eruit zag. Weer terug in het appartement zijn we gelijk begonnen met eten koken. ( we waren nu wel toe aan wat normaal eten, dan al die stroopwafels en snoepjes). We zijn ongeveer 3 uur bezig geweest met het eten koken. Ons gasstel doet het dus niet goed, waardoor we maar 1 gaspitje hadden die het redelijk deed, 1tje die het amper deed en de andere 2 het helemaal niet deden. Maar na die drie uur, hadden we toch heerlijk aardappeltjes met bloemkool en natuurlijk Saroma als toetje! We zijn die avond mooi op tijd gaan slapen. Ik was nog aardig moe van de afgelopen dag. En het wennen met het warme weer.
Dinsdag waren we natuurlijk weer erg vroeg wakker. We zijn nog een keer proberen een eitje te bakken. Maar na dik 3 kwartier was die nog steeds niet klaar en dat nog wel op het gaspitje wat nog het best deed! We zijn die ochtend gelijk naar de huisbaas gegaan om dit aan te geven. En dat we wouden dat het die dag gemaakt werd. We konden natuurlijk niet weer 3 uur bezig zijn met het koken van eten. Zei vertelde dat er vandaag een klusjesman langskwam en dat die het zou gaan maken. We zijn toen nog even rustig gaan ontbijten, en er kwam gezellig een hond bij ons zitten. We hadden geen idee waar die vandaag kwam. En bedachten ons later dat dit wel eens een zwerfhond kon zijn aangezien we die hond hier nog niet eerder hadden gezien. Toen maar snel mijn hadden gewassen en die hond weer weggestuurd.
De rest van de dag zijn we lekker naar het strand gegaan. Een erg mooi strand, met super blauw water en mooie palmbomen. We zijn lekker in de zon gaan liggen en af en toe in het warme water geweest! Ondanks dat we maar 2 a 3 uurtjes naar het strand waren geweest, en me wel 5x heb ingesmeerd zijn we alsnog erg verbrand! Thuis maar weer gelijk onder de koude douche geweest, dat was op dit moment wel erg lekker. En me helemaal ingesmeerd met after sun. ’s Ochtends als je uit bed komt is die koude douche echt te koud! Dit is echt erg wennen, maar ik heb nu al geleerd om erg snel te kunnen douchen! ’s avonds zijn we nog naar de supermarkt geweest. We kwamen erachter dat de klusjesman blijkbaar niet langs is geweest en moesten daarom maar een pizza kopen aangezien onze oven het gelukkig wel doet! Ook waren we nog wat overige spulletjes vergeten die we gelijk nog konden kopen. We waren dit keer in een goedkope supermarkt waar het personeel ons ook weer goed hielp. Bij het afrekenen werden onze boodschappen ook allemaal weer voor ons ingepakt en brachten ze het naar onze auto die ze ook nog even gingen inpakken met onze boodschappen. In de andere winkel waar we kwamen werd er zelfs voor de mensen gewoon hun winkelwagentje vooruit geduwd zodat ze dat zelf niet hoefden te doen. Echt iets wat ik in Nederland totaal niet gewend ben!
Eenmaal thuis hebben we onze pizza in de oven gedaan, en gelukkig was die binnen 20 minuutjes klaar. Onze normale tijd dat we de afgelopen dagen hebben gegeten is rond een uurtje of 21.00 a 21.30. Dit kwam zo uit, omdat we vaak wat later thuis waren en het eten koken wat langer duurde.
Op woensdag zijn we gelijk weer naar onze huisbaas gegaan om aan te geven dat onze kookstel nog steeds niet was gemaakt. Toevallig was daar gelijk ook al de klusjesman. We zijn deze dag eerst naar Willemstad geweest. We hebben even door de winkelstraat van Punda en Otrabanda gelopen.
Hierbij hebben we de leuke gekleurde huisjes gezien, en zijn we over de pontjesbrug gelopen. Toevallig ging deze op dat moment net een stukje open voor de boten. En dit staat op het filmpje wat ik nog toevoeg aan dit reisverslag. In Willemstad was er op dat moment net een erg groot cruise schip aangemeerd! Zo’n enorme boot had ik nog nooit gezien! (zie foto’s). Toen we toch in Willemstad waren zijn we gelijk even bij het ziekenhuis wezen kijken, hoe het er van buiten uit zag. Ook hebben we wat fruit en een kaart van Willemstad gekocht. Deze kaart is erg handig, zodat we nu beter weten waar we alles kunnen vinden, en we weten hoe alle wegen lopen hier. Het verkeer hier is ook echt wennen! Aangezien er geen verkeersregels zijn.. Zoals rechts heeft geen voorrang. Je hebt alleen voorrang wanneer je op de hoofdweg rijd. Ook staan er amper strepen op de weg, en mag je zelf bepalen hoe hard je rijd. Nergens staat aangegeven hoe hard je mag rijden. Ik vind het heel erg druk met auto’s op de weg. Bijna niemand fietst hier, daarom heeft dus iedereen een auto. Het is dus wel goed uitkijken. Ook moet je hier erg goed de hellingproef kunnen! Daarom ga ik morgen hier nog maar even mee oefenen. Sommige hellingen zijn erg stijl en vaak is het wegdek heel slecht. Veel gaten in de weg enzo. Hier rijden ook veel hele oude krotten, maar juist ook hele luxe auto’s!
Nadat we naar Willemstad waren geweest zijn we nog weer even naar het strand gegaan. Dit keer heerlijk onder de palmbomen in de schaduw gelegen aangezien we nog aardig verbrand waren. Hier heb ik gelijk mijn luchtbed nog even uitgetest en even gefilmd met de onderwatercamera.
Eenmaal thuis, bleek dat de klusjesman was geweest en ons gasfornuis had gemaakt! De koelkast en het gasfornuis zijn nu omgewisseld en er zit een goed stekker in. Wel kan je zien dat er een paar gekleurde elektriciteit draadjes met elkaar zijn verbonden. Wat er niet echt professioneel uit ziet. Maar goed het gasfornuis doet het nu in ieder geval weer. En kunnen we tenminste weer normaal koken.
’s Avonds hebben we hutspot gegeten. We hadden zelf alle aardappels, wortels en uien gesneden en gekookt.(erg veel werk) Uiteindelijk was het niet echt wat geworden. En heb ik maar een paar hapjes gehad. Later gingen we met een aantal huisgenoten naar Cabana beach. Hier hadden we een bank gereserveerd waar we konden zitten. Dit was een leuke avond met live muziek en later een dj die draaide. Uiteindelijk lag ik rond een uur of 3 in bed. En heb ik de volgende dag eindelijk een keertje wat langer kunnen slapen tot 9 uur. Vandaag de dag hebben we weinig gedaan. We zijn lekker in het appartement gebleven omdat we nog last hadden van dat we verbrand zijn. We hebben alles even opgeruimd, reisverslagen getypt. En Thomas heeft zijn filmpje weer verder in elkaar gezet.
Morgen gaan we vroeg uit bed. Nog even langs Willemstad een cadeautje kopen voor een huisgenoot, even langs mijn stage aangezien ik daar nog steeds niks van heb gehoord. En de rest van de dag gaan we lekker snorkelen op blue bay. ’s Avonds hebben we een barbecue bij het appartement aangezien een huisgenoot jarig is. En daarna gaan we misschien nog mee met een loco bus. (een feestbus die door de straten van curaçao rijdt). Maar dat zien we allemaal nog wel!
Nou dit waren de eerste dagen van onze vakantie! Voordat ik maandag met stage begin.
Een erg lang verhaal! En tot de volgende keer.
Groetjes uit het erg warme en zonnige Curacao!

P.s. Er kunnen wat schrijf foutjes in zitten, maar dit komt doordat ik typ wat ik denk en ik het niet meer na lees!

• 08 Februari 2013 - 16:30

Ans:

Hallo,

Zo een best verhaal,gelukkig voor jullie dat het kooktoestel het weer goed doet want 3 uur koken daar moet je toch niet aan denken.Leuke foto`s, wat een fleurig gekleurde huizen hebben ze daar he.
    We wachten het filmpje wel af succes ermee.
    groetjes

• 09 Februari 2013 - 14:32

Oma:

eline,

leuk verhaal heb je geschreven dit is de eerste keer dat ik iets met de computer doe.
    veel liefs oma

• 18 Februari 2013 - 20:05

Ingrid:

Hoi Eline, Leuk om je verhaal te lezen! Ik ben heel erg benieuwd naar het ziekenhuisverhaal, want dáar is je stage natuurlijk voor bedoeld. Geniet ervan en ik hoop dat je veel leert... al is het een ervaring die je niet meer vergeet....
    Groetjes!