De eerste week stage in het St. Elisabeth hospital - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Eline Vossebelt - WaarBenJij.nu De eerste week stage in het St. Elisabeth hospital - Reisverslag uit Willemstad, Curaçao van Eline Vossebelt - WaarBenJij.nu

De eerste week stage in het St. Elisabeth hospital

Door: Eline

Blijf op de hoogte en volg Eline

24 Februari 2013 | Curaçao, Willemstad

Hallo!

Hier de eerste week stage, wat ik allemaal heb gedaan en al mijn ervaringen.

Woensdags begon mijn stage pas. aangezien de maandag een officiële vrije dag was. i.v.m. carnaval en de arts mijn gegevens nog niet goedgekeurd had, was ik dinsdag ook nog lekker vrij.
Woensdag moest ik om 8 uur op het kantoor zijn van Sharina, bij wie ik had gesolliciteerd. Ik was er netjes om 10 voor 8. Zei kwam er pas om 8.15 aan. Bij haar nog een aantal formulieren ingevuld en ondertekend. Hierna bracht zei mij naar het opleidingshoofd samen hebben we nog een aantal dingen doorgenomen en kon ik nog terecht met vragen. Zei belde de afdeling op, maar het was nog te vroeg (en druk) om op dat moment te komen kennismaken. Ik moest maar in een praktijklokaal gaan wachten tot dat ik werd opgehaald. Ondertussen kwam er een aardig vrouwtje even langs om kennis te maken en gaf me gelijk een papiertje met een woordenlijst van Nederlands naar Papiaments en Spaans. Dit moest ik maar gaan oefenen aangezien ik nog helemaal geen woord Papiaments of Spaans kon en ik nog geen snelcursus had gehad. (wat wel volgens hun aangeraden was). Deze woorden maar vast gaan oefenen om de tijd door te brengen. Na 1,5 uur werd ik eindelijk opgehaald en naar de afdeling gebracht. Hier gelijk voorgesteld aan de collega’s die er op dit moment waren. Van geen van hun heb ik een naam kunnen onthouden. De meesten zijn zo lastig en ze noemen elkaar allemaal bij hun achternaam. Het viel mij gelijk op dat het een erg oud ziekenhuis is. De muren met afgebrokkeld verf. Gaten in de vloer. Sommigen erg groot. Stukken vloer waar opeens helemaal geen zeil ligt. Maar een laag beton. Lampen, ramen van alles kapot. (ik ga binnenkort nog eens proberen een aantal foto’s te maken). Voor de rest is alles heeeel ouderwets en ziet het er niet uit. Je zou in principe niet zeggen dat dit een ziekenhuis kan, en mag zijn. In het begin heb ik nog meegeholpen een man te wassen. Een heel aardige man die wel voor mij wou regelen om te gaan duiken hier op het eiland. Hij had een zoon die duikinstructeur was. Voor de goede zorg wou hij wel wat voor mij regelen. Vooral het duiken ’s nachts moest ik eens proberen.
De rest van de dag, heb ik een beetje een rondleiding gehad over de afdeling, en een klein beetje door het ziekenhuis. ’s Middags nog wat mensen naar de OK gebracht, en röntgen en al. Zodat ik ook wist waar die zat. Om een uurtje of half 2 kwam de avonddienst al. De tweede dag op stage moest ik al om 6.15 op ons kantoor zijn. om een uurtje of kwart voor 7 begonnen we pas aan de overdracht. Eerst werd alles in het Papiaments overgedragen door de nachtdienst. En daarna wordt hetzelfde allemaal nog een keer extra overgedragen maar dan in het Nederlands, door iemand van de dagdienst. Na ongeveer 1,5 uur waren we eindelijk klaar met overdragen! Hierna was het even tijd om koffie te drinken. (ieder moet zijn eigen koffie en thee mee nemen). Rond een uurtje of half 9 begonnen we dan eindelijk met de zorg. Deze dag heb ik nog weer veelal meegelopen. En gekeken hoe alles gaat. Aan het eind van de dienst was ik echt super moe van alle indrukken en dingen die ik daar meemaak. De derde dag stage van de eerste week waren we in het begin erg lang bezig met overdragen. Er waren veel patiënten. Tijdens het overdragen in het Papiaments viel ik zowat in slaap, aangezien ik het niet kan verstaan en al die tijd niks te doen had. Ik vind het dan wel erg vervelend dat je niet weet wat ze dan zeggen. Vaak gaat het over de patiënten, wat je dan niet meekrijgt en elke keer moet vragen wat er is gebeurd, of waar het over gaat. Deze dag begonnen we pas laat aan de zorg. Ik maak echt erg rare dingen mee hier op stage. Een man lag al aantal dagen in het ziekenhuis en gingen we samen verzorgen vandaag. Deze man had 4 zulke grote wonden waar je je vuisten in kon steken. Het stonk als een gek. En ze waren helemaal, zwart en geel. En je zag de botten helemaal zitten. Het enigste wat ze bij deze wond deden was het wat (onhygiensche) spoelen met Nacl. Daarna onsteriele gaasjes erin met wat eusol, paraffine en dat dichtplakken met wat witte pleisters. (wat zo weer los gaat). Zo vreemd allemaal, maar meer wondmateriaal hebben ze hier volgens mij niet. Vandaag zou ik ook een kennismakings gesprekje hebben, met mijn werkbegeleider en de hoofd van de stagiaires. Om mijn leerdoelen te bespreken, naar mijn opdrachten te kijken en uitleg te krijgen over wanneer ik verder moet werken. Om half 3 zou ze me op komen halen. Maar om 5 voor 3 was ze er nog niet. Toen maar lekker naar huis gegaan want het was weekend. En ben er maar gewoon vanuit gegaan maandag weer een vroege dienst te hebben.

Nog even over de afdeling, in principe zit ik op de afdeling A2, Nefrologie. Maar de afdeling heeft 2 gangen. De ene gang is eerste klas kamers en de andere gang is tweede klas. De eerste klas zijn zeg maar voor de mensen die extra geld hebben en er daarom ook voor betalen. Dit zijn kamers waar de mensen alleen op liggen, ze een eigen televisie hebben, een eigen badkamer met douche, wc een airco, koelkast en een balkon. De tweede klas zijn dan de mensen die er minder voor betalen, die hebben helemaal voor op de gang gezamenlijke douches en wc voor 12 mensen, alleen een ventilator en liggen met z’n 2-en op een kamer. Ook zijn deze kamers helemaal open. En liggen ze als een ware half op het balkon buiten. Het ziekenhuis heeft een hele rare indeling. Het ene moment loop je gewoon binnen in het ziekenhuis, maar het andere moment zijn de muren weg, en loop je gewoon buiten op het balkon (gang). Foto’s hiervan komen nog.
De afdeling heet Nefrologie, maar doordat het hele ziekenhuis ook ingedeeld is in klasses, liggen hier ook mensen van de algemene interne, gynaecologie, urologie, neurologie en oncologie. Erg breed dus, en daarom ook erg veel ziektebeelden om te leren. In het begin wel erg lastig. Maar doordat het nu zoveel is kan ik er erg veel van leren. Dus ben nu druk alles aan het opzoeken, en uitzoeken.
Dit was zo’n beetje mijn eerste week stage. Als jullie nog vragen hebben of dingetjes willen weten, dan kunnen jullie altijd een reactie geven!

Zonnige groetjes vanuit Curacao!

  • 24 Februari 2013 - 18:18

    Ans:

    Hallo Eline,

    Wat een lang verhaal zeg,maar dat kan ook wel na ander halve week stage.
    Wel mooi te zien he zo`n verschil met hier en wat een smerig verhaal van die man met zijn open wond.
    Fijn dat je zo veel kan zien en hopelijk kan laten aftekenen.Doe je best en tot vanavond spreek je.

    Liefs moeders





  • 24 Februari 2013 - 18:19

    Anne-Marijn:

    Hé Eline,
    Wat een leuke verhalen om te lezen!
    Ik krijg gelijk al een beeld bij het ziekenhuis en ben ook benieuwt hoe het er echt uitziet! :)
    Als ik het zo lees lijkt het me af en toe lastig om al je stage opdrachten etc. bij te houden, ook omdat je de talen Papiaments en Spaans nog moet leren! Respect hoor!!
    Ik wens je heel veel succes en vooral veel plezier met je tijd daar op Curaçao! (tot wanneer zit je daar?)

    Geniet ervan!

    Liefs Anne-Marijn

  • 08 Juli 2019 - 12:19

    Angela Jonker :

    Hoi Eline,

    Ik ben vpk in opleiding en ga in de toekomst naar Curaçao emigreren. Daar wil ik dan in het ziekenhuis werken. Wel was ik geschokt door het gebrek aan wondmateriaal en de hygiëne overal. Verder moet ik nog veel aan mijn Papiaments en Spaans doen begrijp ik. Heb je die woordenlijst nog ik ben er wel benieuwd naar. Vond het ieder geval een eye opener om het te lezen Ben benieuwd hoe het zal zijn in het nieuwe ziekenhuis.

    Met vriendelijke groet,
    Angela Jonker

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Eline

In Gambia voor 4 maand om te werken in Africmed

Actief sinds 02 Feb. 2013
Verslag gelezen: 1159
Totaal aantal bezoekers 88327

Voorgaande reizen:

20 Februari 2016 - 11 Juni 2016

Minor in Gambia

02 Februari 2013 - 27 April 2013

Stage op Curacao!

Landen bezocht: